Cycloon Ita - Reisverslag uit Cairns, Australië van Sofie Michielsen - WaarBenJij.nu Cycloon Ita - Reisverslag uit Cairns, Australië van Sofie Michielsen - WaarBenJij.nu

Cycloon Ita

Door: sofie michielsen

Blijf op de hoogte en volg Sofie

12 April 2014 | Australië, Cairns

Cycloon Ita

Terwijl ik deze blog aan het typen ben zie ik als ik buiten kijk storm. Op dit moment is het nog “gewoon” aan het regenen (gewoon voor Cairns, maar hard als je het vergelijkt met België) en is er wat wind, dus niks speciaals. Maar vanavond zal cycloon Ita aankomen in onze stad en wie weet wat zit er dan aan te komen. De cycloon was een paar dagen geleden al voorspeld, eerst was het een categorie 3, dan werd het 4 en uiteindelijk is het 5 geworden. Normaal gezien zou de cycloon gisteren al bij ons moeten geweest zijn maar ze heeft wat vertraging precies. Gisteren was het dus alle hens aan dek aan de receptie. Eerst was er voor ons een infosessie over hoe we de gasten moeten informeren (want iedereen komt natuurlijk constant vragen hoe het nu zit) en over wat we moeten doen in geval van evacuatie. Tijdens mijn shift was het ook superdruk: iedereen wilt zijn verblijf hier verlengen omdat bussen en vluchten zijn afgeschaft (de luchthaven is op dit moment gesloten) dus niemand kan weg. Bovendien komen er ook nog mensen die aan het kamperen zijn in tenten of in busjes vragen of we nog kamers hebben, dus raar maar waar, het weer is heel slecht maar het hostel zit bijna vol. Gisteren was ik nog niet echt ongerust omdat het allemaal zo onrealistisch klinkt! Maar toen er werd gezegd dat we een kleine rugzak moesten vullen met onze waardevolle voorwerpen in geval we geëvacueerd moeten worden kreeg ik het toch wat benauwd. De cycloon was ’s avonds ook aan land gegaan een paar honderd kilometer ten noorden van ons, bij Cooktown, en daar waren de mensen al geëvacueerd. Toen ik die beelden zag werd ik toch wat ongerust eerlijk gezegd. Vorige week zat ik nog in Cape Tribulation, dit dorp is nu kei hard getroffen door de cycloon. Raar dat het zo kan keren, toen ik er nog zat was het stralend weer! De spinnen daar zullen wel weggespoeld zijn! Vele backpackers zien nu ook hun excursies in het water vallen: alles is natuurlijk afgelast. Dat vind ik heel erg voor hun want als je hier maar een paar dagen bent is het zo jammer dat je dan het rif en het regenwoud moet missen. Er rijden dus ook geen bussen meer en onze shuttle bus naar de stad rijdt ook niet. Deze busjes moeten vrij gehouden worden in geval ze gebruikt moeten worden bij evacuatie. Dus gisteren moest ik nog snel naar de stad om een zaklamp en brood te gaan halen. Dat is dus mislukt want de grootste supermarkt van Cairns was leeg. Leeggekocht door paniekerige mensen die nog een hele voorraad eten willen inslaan. Logisch natuurlijk, want alle winkels zullen ook gesloten blijven tot maandag ten minste. Ook in tankstations zijn ze qua brandstof uitverkocht, heel bizar allemaal, toen ik door de straat en door de winkel liep heerste er een raar sfeertje vond ik. Iedereen is gehaast en iedereen wilt nog eten kopen maar ja om 2u ’s middags was dat al te laat. Ik heb gelukkig nog wat eten op voorraad en in het ergste geval is hier natuurlijk ook nog altijd een restaurant aan het hostel.

Ik heb vandaag de late shift, recht op het moment wanneer Ita zal aankomen (allee het moment dat ze voorspeld hebben maar hier is het nogal moeilijk om juiste voorspellingen te doen) dus hopelijk blijft alles een beetje rustig. Een paar dagen geleden ben ik nog naar Palm Cove geweest, een strand naast de stad (naast = 1u op de bus in Australië) om te zonnen, heel bizar hoe het weer hier van stralend naar een cycloon kan omslagen. Ik heb ook al gehoord dat Frank Deboosere de cycloon in zijn weerbericht vermeld heeft en dat vind ik al helemaal ongelofelijk! Hopelijk komen we niet echt in het nieuws want dat zal alleen maar zijn als er veel schade is en doden vallen. Het meeste vrees ik voor de elektriciteit die zal uitvallen want dan kunnen we bv onze gsm niet meer opladen, dus dan zullen we helemaal afgesloten zijn van de buitenwereld. Hopelijk komt het allemaal zo ver niet. Gisteren was hier nog een cyclone party, typisch Australisch altijd er het beste van maken. Hope for the best and prepare for the worst zeggen ze hier dus dat doe ik dan ook maar braaf.

Stormachtige groetjes vanuit Queensland the Sunshine State (staat hier op de nummerplaten van auto’s, Sunshine State, de grapjassen)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Cairns

Australië

Stage Cairns

Recente Reisverslagen:

16 Mei 2014

Great Barrier Reef

27 April 2014

Whitsundays

12 April 2014

Cycloon Ita

02 April 2014

Cape Tribulation

26 Maart 2014

Atherton Tablelands
Sofie

Actief sinds 29 Jan. 2014
Verslag gelezen: 266
Totaal aantal bezoekers 9123

Voorgaande reizen:

29 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

26 Februari 2014 - 26 Februari 2014

Australië

Landen bezocht: